www.stubmuseum.dk

Børn med voksne: Fri entré
Medlemmer: Fri entré

Grupper
Kontakt os gerne for en aftale
Voksne: 40 kr
Børn: 10 kr

Følg os på Facebook

www.stubmuseum.dk

Om os

Stubbekøbing Museum har til huse i en smuk, fredet bygning på byens hovedgade. Selve ejendommen blev opført i 1846 som købmandsgård og blev senere fredet i 1954.

Bygningen blev gennemgribende restaureret i 2016/17.

Museets øvrige mange udstillinger og samlinger viser livet, som det var engang i en lille købstad omkring 1900-tallet.

Museet er et lokalhistorisk museum, som har til formål at modtage, bevare og formidle vores lokalhistoriske kulturarv.

Museets historie

Den daværende forening „Museets venner“ købte ejendommen i 1992, og museet blev hermed en selvejende institution.

Museet fik da overdraget en stor og alsidig samling vægte, mål, dateret fra 1588-1947, samt værktøj fra håndværk og landejendomme, af den tidligere Stubbekøbing Kommune.

Denne samling var dermed starten til dannelse af museet, og udstilles nu i vore smukke, nyrestaurerede lokaler.

I 2011 var museet ved at lukke. Med en ny bestyrelse og opbakning af mange af byens borgere, som meldte sig ind i støtteforeningen lykkedes det at rette skuden op.

Men det helt afgørende for museets fremtid skete i 2015, hvor Mærsk fonden bevilligede 4 mill. kr. til restaurering af museums-bygningen. Dette arbejde blev udført i 2016, 2017 og 2018, og museet står i dag som en smuk senklassisistisk købmands-gård, som alene for sine arkitektoniske værdier er værd at besøge.

Indgang med
Info Café

Museet deler indgang med Stubbekøbings turist-Info Café, hvor man kan købe en kop kaffe, en øl, et glas vin eller vand.

Når vejret er til det, kan det nydes i den hyggelige gårdhave.

Info Caféen sælger entrébillet til museets udstillinger, og vejleder turister med brochurer, cykelkort etc.

Huset tilbyder fri Wifi.

Museet er en selvejende institution, der udelukkende drives af frivillige

Museet modtager gerne gaver, men foretager en individuel vurdering af de enkelte genstande efter kriterierne i ICOM's regler (the international counsil of museums)

​Museumsgenstande:
Gaver, læs